Koop een auto zonder garantie

Consumenten worden wettelijk goed beschermd bij het kopen van een product van een professionele verkoper. Vertoont een gekocht product binnen zes maanden na aankoop gebreken dan gaat de wet ervan uit dat de professionele verkoper aansprakelijk is voor de schade. En dat is prettig en geruststellend om te weten. Zeker bij het kopen van een tweedehands auto.

Opvallend is dat juist veel professionele verkopers van occasions niet (goed) op de hoogte zijn van deze wettelijke bescherming. Zij verkopen immers nog massaal hun auto’s via internet waarbij er, uiteraard om zo prijsvriendelijk mogelijk over te komen, prijzen worden afgegeven zonder garantie. Zogenaamde ‘meeneemprijzen’ waarbij potentiële klanten, tegen het betalen van een extra bedrag, deze garantie erbij kunnen kopen.  Of er wordt korting gegeven als een consument afziet van garantie. In de BOVAG-krant worden garagisten door hun eigen brancheorganisatie gewaarschuwd om dit vooral toch niet te doen.

Een advocaat die in het artikel wordt geciteerd geeft aan dat consumenten die, in plaats van een half jaar garantie, korting willen, goed weten hoe het recht in elkaar zit. Of dit echt altijd zo is waag ik te betwijfelen. Want vaak is het doel enkel en alleen een lage aanschafprijs. Maar een feit is wel dat als er binnen een half jaar een (eigen) gebrek aan de auto komt, de verkoper kosteloos tot herstel moet overgaan. Een gebrek dat optreedt binnen zes maanden na levering was volgens de wet al aanwezig toen u de auto kocht. Autohandelaren die denken door het verkopen van een auto zonder garantie, ook al staat zwart op wit dat koper afziet van garantie, van iedere vorm van aansprakelijkheid af te zijn, komen van een koude kermis thuis. Het zogenaamde ‘conformiteitsbeginsel’ - het beginsel waarbij een particuliere autokoper mag verwachten dat een gekochte auto probleemloos doet wat deze moet doen - is namelijk een dwingend recht: partijen kunnen hier bij het aangaan van een koopovereenkomst onderling niet van afwijken. Aardig om te weten nietwaar?  

Maar het kan nog leuker. Dan doel ik op garantie. Een term die trouwens in de wet nergens voorkomt. Een fabrikant of verkoper mag ‘garantie’ geven. Dat is een belofte dat als er binnen de aangegeven garantieperiode iets met het product aan de hand is, de fabrikant of verkoper het product gratis moet herstellen of vervangen of desnoods het aankoopbedrag moet teruggeven. Maar deze garantie mag geen beperking zijn van uw wettelijke ‘garantie’. Want buiten de toegezegde garantie heeft u als consument het recht dat het gekochte product gedurende de normale levensduur en bij normaal gebruik gewoon blijft functioneren. Daarbij wil ik ook gezegd hebben dat u een overeenkomst heeft met de verkoper en (meestal) niet met de fabrikant. De verkoper moet het dus voor u oplossen. Deze zal natuurlijk proberen het probleem en de kosten in de schoenen te schuiven van de fabrikant, maar laat u dus niet klakkeloos van het welbekende kastje naar de muur sturen.

Gaat het product stuk binnen de normale levensduur dan kunt u met het product gewoon terug naar de verkoper. U kunt zich dan beroepen op non-conformiteit. In de wet is geen termijn gesteld tot wanneer na aankoop de non-conformiteit stopt. Dit zal afhankelijk zijn van omstandigheden zoals de normale levensduur (gebruiksduurverwachting) van het product, de gebruiksintentie en de prijs. Wel moet u nog met twee dingen rekening houden. Ten eerste moet u, bij mankementen na zes maanden, bewijzen dat de auto een gebrek heeft en dus niet aan de redelijke verwachtingen voldoet. In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een auto is, hoe minder u ervan mag verwachten. Een garage kan stellen dat het gebrek is te wijten aan uzelf en dan moet u het tegendeel kunnen aantonen. Zonder bewijs hebt u (in een procedure) geen kans van slagen. Ten tweede is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Aanspraak maken op een garantie is eenvoudiger dan aanspraak maken op het, zoals aangegeven, onbekende conformiteits-beginsel. Een gang naar de rechter is vaak de enige manier om uw recht te halen. Er zijn voldoende advocatenkantoren met een specialisme op het gebied van non-conformiteit. Een rechtsbijstandverzekering met een dekking voor consumentengeschillen is ook een optie. Let er dan wel op of er beperkingen gelden voor het soort garagebedrijven waar u een geschil mee kunt krijgen. Vaak vallen alleen geschillen met een bij de BOVAG en/of FOCWA aangesloten garagebedrijf onder de dekking.

Door: Kees de Regt, Manager Verzekeringen KNAC