
7e Generatie Mustang
2024 Mustang
De zevende generatie Mustang is de meest opwindende en meeslepende tot nu toe, van zijn straaljager-geïnspireerde digitale cockpit tot nieuwe geavanceerde turbomotoren en atmosferische motoren, en een gedurfd maar tijdloos exterieurdesign.
Ford blaast opnieuw de fanfare voor sportauto liefhebbers wereldwijd met de introductie van de geheel nieuwe Ford Mustang.
"Investeren in een nieuwe generatie Mustang is een grote stap in een tijd waarin veel van onze concurrenten de productie van verbrandingsmotorvoertuigen verlaten," zei Jim Farley, CEO van Ford Motor Company. "Ford versterkt echter zijn groeiplan voor ICE (Internal Combustion Engine) door verbonden technologie, uitgesproken varianten en hybride opties toe te voegen aan onze meest winstgevende en populaire auto's – allemaal in de Ford Blue-familie – naast een investering van $50 miljard in elektrische voertuigen tot 2026."
De nieuwe Mustang voegt een nieuw hoofdstuk toe aan een icoon en biedt het uiterlijk, het geluid en de aantrekkingskracht van 's werelds bestverkochte sportcoupé, zeven jaar op rij*. Of het nu een cabriolet of coupé is, V8 of turboviercilinder, handgeschakeld of automatisch, de Mustang biedt opties op meerdere prijspunten en prestatieniveaus.
Overzicht
De geheel nieuwe Ford Mustang herdefinieert rijvrijheid, geavanceerde motoren en gedurfd design
- Een digitale cockpit geïnspireerd door straaljagers met twee grote, aanpasbare digitale schermen en Ford Power-Up software-updates die een upgradebare eigenaarservaring bieden.
- Een opvallend design met unieke stijlen voor de EcoBoost®- en GT-modellen, plus nog meer fabrieksondersteunde ontwerpopties om een breder scala aan klanten wereldwijd aan te spreken.
- De nieuwe Mustang beschikt over twee nieuwe motoren – een 2,3-liter EcoBoost en de krachtigste 5,0-liter Coyote V8 van de Mustang GT ooit – een nieuwe Remote Rev-functie waarmee je de motor op afstand kunt laten brullen met de sleutel, en een nieuwe elektronische driftrem die beginners snel tot drifting-profs kan maken, zoals Vaughn Gittin Jr.
Een volledig herzien interieur
Achter de strakke, gebeeldhouwde buitenkant van de zevende generatie Mustang schuilt de meest technologisch geavanceerde, op de bestuurder gerichte cockpit van elke Mustang tot nu toe. De cockpit, geïnspireerd op straaljagers, biedt de bestuurder twee vloeiende, gebogen displays die snel kunnen worden aangepast om informatie te tonen die de bestuurder wil of nodig heeft.
Het 12,4-inch digitale instrumentenpaneel kan worden aangepast met verschillende geanimeerde ontwerpen en nieuwe visuals afhankelijk van de rijmodus. Gebaseerd op dezelfde Unreal Engine 3D-creatietool die wordt gebruikt in moderne videogames, toont de middenconsole realtime grafische weergaven van de huidige instellingen van de auto wanneer je persoonlijke rijmodi kiest. Instellingen kunnen worden aangepast door eenvoudig te swipen om de auto virtueel te draaien, in een echt gamified-stijl.
“Wij benutten elk pixel,” zei Craig Sandvig, interactieontwerpmanager van Ford Mustang. “We kunnen creatief zijn in het tonen van noodzakelijke rij-informatie en de bestuurder controle geven over de keuze van kleuren, klassieke Mustang-instrumenten of zelfs een 'rustige' weergave waarbij alleen minimale details worden getoond."
Het standaard instrumentpaneel van de Mustang heeft een verschuiving ondergaan van traditionele koelblauwe en lichtgrijze tonen naar een ultramodern koperkleurig thema. Vanaf daar kan bijna alles op de displays – en de sfeerverlichting in het interieur – worden geconfigureerd in gekozen kleuren, terwijl de instrumentenclusters zich aanpassen aan de gekozen rijmodus.
Het digitale instrumentenpaneel kan optioneel naadloos overgaan in een 13,2-inch SYNC® 4-middenconsole achter één stuk geïntegreerd glas, dat naar de bestuurder is gekanteld.
“Wij wisten wat klanten wilden en hebben de meest digitale Mustang ooit ontworpen, terwijl we de essentiële, op de bestuurder gerichte cockpit behouden,” zei Ricardo Garcia, interieurontwerpmanager van Ford. “Het verwijderen van enkele fysieke knoppen, zoals voor de radio en klimaatregeling, en deze integreren in een digitaal display was populair in onderzoek onder Millennials, Gen-Z en traditionele Mustang-bestuurders.”
Buiten de auto begroet geanimeerde welkomstverlichting bestuurders wanneer ze naderen, en bij het instappen komen Mustang-startschermen tot leven. Voor degenen die genieten van het geluid van een brullende motor introduceert de Mustang Remote Rev, waarmee de motor op afstand kan worden opgestart met de sleutel.
Gedurfder design met tijdloze Mustang-elementen, plus meer personalisatiemogelijkheden
De zevende generatie voegt moderne, gebeeldhouwde looks toe aan zijn op erfgoed geïnspireerde ontwerp, gericht op het aanspreken van een breder Mustang-publiek.
De lage, horizontale voorzijde benadrukt de breedte, terwijl de vorm van de bovenste grille is beïnvloed door het originele ontwerp uit de jaren 60. De Tri-Bar LED-koplampen behouden de klassieke verlichtingssignatuur van de Mustang. Het gestroomlijnde dak, de brede houding en de verkorte achterzijde blijven trouw aan de authentieke proporties van de eerste generatie, terwijl de verbrede achterspatborden kracht over de wielen suggereren in ware Mustang-stijl.
Het dak is geoptimaliseerd voor in- en uitstappen zonder een helm af te hoeven nemen op het circuit. Een verlengde achterzijde herbergt een nieuwe kenmerkende tri-bar-verlichting en een opnieuw ontworpen diffuser voor verbeterde aerodynamische balans aan de achterzijde.
Elke uitvoering in de Mustang-reeks heeft een uniek frontdesign. De GT onderscheidt zich van EcoBoost-modellen door grotere, agressievere grilleopeningen die zijn ontworpen om meer luchttoevoer mogelijk te maken, wat de verhoogde kracht en prestaties weerspiegelt. De aerodynamica van de auto wordt verder verbeterd met nieuwe motorkapopeningen en een opnieuw ontworpen voorsplitter.
“Zowel de EcoBoost- als de Mustang GT-modellen hebben unieke stijlelementen die hun belofte van Mustang-prestaties waarmaken,” zei Christopher Walter, ontwerper bij Ford Mustang. “De nieuwe Mustang is scherper en krachtiger, met klassieke kracht en tijdloosheid."
Mustang cabriolet en personalisatie
De Mustang cabriolet zet zijn traditie van open rijplezier voort en biedt maximale vrijheid in de buitenlucht. Met een simpele bediening via één hendel opent en sluit het volledig gevoerde en geïsoleerde stoffen dak. Het compacte ontwerp van het dak en de onafhankelijke achterwielophanging dragen ook bij aan een toonaangevende bagageruimte, waarin twee golftassen passen.
De geheel nieuwe Mustang wordt gelanceerd met 11 exterieurkleuropties, waaronder twee nieuwe tinten: Vapor Blue en Yellow Splash. Deze worden aangevuld met nieuwe kleuren en ontwerpen voor striping. Klanten kunnen ook kiezen uit drie kleuren voor de Brembo-remklauwen: zwart, rood en Grabber Blue. Daarnaast is er een geheel nieuwe reeks lichtmetalen velgen, variërend van 17 inch standaard op basismodellen tot 19 inch op de GT, met optionele 20 inch lichtmetalen velgen.
Nieuw voor het modeljaar 2024 is de Mustang Design Series, die extra personalisatiemogelijkheden biedt rechtstreeks vanuit de fabriek. Het Bronze Design Series Appearance Package voegt sinistere bronzen lichtmetalen velgen en bronzen badges toe. Dit pakket is beschikbaar op zowel EcoBoost- als GT-modellen, met of zonder het optionele Performance Pack.
Meest geavanceerde en sportieve motoren ooit
De manier waarop de Mustang eruitziet, rijdt en klinkt, is essentieel voor de ervaring die klanten in de bestuurdersstoel trekt. De geheel nieuwe Mustang levert een nog opwindendere rijervaring dankzij nieuwe en geavanceerde motortechnologieën.
Het begint met de Mustang GT, die nu wordt aangedreven door een geavanceerde 5,0-liter Coyote V8-motor. De vierde generatie van deze motor levert het hoogste vermogen zonder turbo van alle Mustang GT-modellen ooit. Dit is te danken aan een innovatieve dubbele luchtinlaat en dual-throttle body ontwerp, waarmee de luchtstroom wordt gemaximaliseerd.
“Dit is de meest sportieve en vertrouwenwekkende Mustang EcoBoost en GT ooit,” zei Ed Krenz, hoofdingenieur van Ford Mustang. “Of je nu automatisch of handgeschakeld rijdt, dankzij de rijmodi en fijngestemde digitale motor-, ophangings- en stuurcontrole bieden we bestuurders topprestaties op hun favoriete wegen en op het circuit.”
De handgeschakelde transmissie blijft behouden voor een nieuwe generatie. De 5,0-liter V8 biedt een standaard zesversnellingsbak voor wie een directe verbinding met de achtcilindermotor wil. Ford’s geavanceerde 10-traps automatische transmissie is ook beschikbaar en past zijn schakelschema’s vrijwel direct aan de gekozen rijmodus aan.
Bestuurders die de Mustang-rijervaring willen combineren met brandstofefficiëntie, kunnen kiezen voor het EcoBoost-model, aangedreven door een geheel nieuwe 2,3-liter viercilinder turbomotor.
Controle en personalisatie
Op een bochtige weg of een circuitdag kunnen bestuurders de stuurbekrachtiging, motorrespons, transmissie en stabiliteitscontrole aanpassen via zes beschikbare rijmodi. Deze zijn: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track en een aanpasbare modus met maximaal zes persoonlijke profielen. Bij elke modus brengen hoogwaardige graphics in het digitale instrumentenpaneel de gekozen rijstijl tot leven.
Mustang GT en EcoBoost-modellen kunnen worden uitgerust met een optioneel Performance Pack. Dit voegt tal van functies toe, zoals een voorste veerpootbrug, een Torsen Limited Slip-differentieel, optionele MagneRide-ophanging, bredere achterwielen en -banden, grotere Brembo-remmen en extra koelvoorzieningen.
Een elektronische driftrem, een primeur in deze klasse, combineert de visuele aantrekkingskracht en functionaliteit van een traditionele handrem. Dit systeem, dat standaard is bij het Performance Pack, is ontworpen om beginners te helpen driften te leren en te verbeteren, terwijl ervaren bestuurders profiteren van een competitieklare functionaliteit.
Meer beschikbare geavanceerde rijhulpsystemen
De nieuwe Mustang wordt standaard geleverd met Ford Co-Pilot360™-technologieën. Enkele belangrijke functies zijn:
- Snelheidsbordherkenning: Detecteert en geeft snelheidsborden weer, zodat bestuurders altijd op de hoogte zijn van de huidige limiet.
- Intelligente adaptieve cruisecontrol met Stop-and-Go: Past automatisch de snelheid aan om een veilige afstand tot andere voertuigen te behouden, zelfs in fileverkeer.
- Lane Centering Assist: Helpt de auto gecentreerd in de rijstrook te houden.
- Evasive Steer Assist: Ondersteunt bij het omzeilen van obstakels in noodsituaties.
- Reverse Brake Assist: Detecteert objecten achter de auto en kan automatisch remmen om een botsing te voorkomen.
Een andere opvallende functie is Active Pothole Mitigation. Deze technologie, inbegrepen bij het Performance Pack, monitort continu de ophanging, carrosserie, besturing en remingangen. Vervolgens past het de respons van de ophanging aan om schade door kuilen te verminderen.
Connectiviteit en slimme functies
Eigenaren kunnen verbonden blijven met hun auto via de FordPass™-app. Deze biedt gratis op afstand toegankelijke functies zoals:
- Voertuig op afstand starten en stoppen
- Deuren vergrendelen en ontgrendelen
- Een starttijd inplannen
- Locatie van de auto bepalen
- Statuscontroles van voertuiggezondheid, inclusief brandstof- en oliepeil
Bovendien kunnen eigenaren gedetailleerde informatie ontvangen, zoals onderhoudsgeschiedenis en garantie-informatie.
Marktintroductie en productie
De volledig nieuwe Mustang komt vanaf de zomer van 2023 op de Amerikaanse markt en wordt geassembleerd in de Flat Rock Assembly Plant in Flat Rock, Michigan.
Motoren en transmissies
- 5,0-liter Coyote V8-motor (GT-model):
- Meest krachtige atmosferische V8 in een Mustang GT ooit.
- Nieuw dual-airbox en dual-throttle body ontwerp voor verbeterde luchtstroom en vermogen.
- 2,3-liter EcoBoost-motor (EcoBoost-model):
- Geheel nieuw ontworpen viercilindermotor met verbeterde prestaties en efficiëntie.
- Transmissieopties:
- Handgeschakelde zesversnellingsbak (standaard op de V8).
- Geavanceerde 10-traps automatische transmissie met aanpassingen op basis van de geselecteerde rijmodus.
- Elektronische driftrem:
- Ontworpen voor beginners en experts.
- Simuleert de werking van een traditionele handrem maar maakt gebruik van moderne elektronica.
Rijmodi en personalisatie
- Zes rijmodi:
- Normal, Sport, Slippery, Drag, Track en een volledig aanpasbare modus.
- Elke modus wordt gevisualiseerd met dynamische graphics in het digitale instrumentenpaneel.
- Performance Pack-opties:
- Brede achterwielen, Torsen® Limited Slip-differentieel.
- MagneRide actieve ophanging voor ultieme controle en comfort.
- Grotere Brembo-remmen met remkanalen voor extra koeling.
- Recaro® sportstoelen en actieve uitlaatoptie.
Design: een mix van heritage en innovatie
- Exterieurkenmerken:
- Herkenbare Mustang-lijnen zoals de Tri-Bar LED-koplampen en brede, gespierde achterkant.
- GT-modellen krijgen grotere luchtinlaten en geoptimaliseerde aerodynamische functies zoals motorkapopeningen en een nieuwe splitter.
- Nieuwe kleuropties en lichtmetalen velgdesigns, inclusief de Bronze Design Series.
- Interieurupgrades:
- Opties voor synthetisch leer (ActiveX), micro-suede vinyl, of volledig leren bekleding met contrasterende stiknaden.
- Asymmetrische accenten op veiligheidsgordels en optionele kleuren voor het interieur.
Innovatie in comfort en gebruiksgemak
- B&O Sound System:
- Speciaal afgestemd op het interieur voor een premium audio-ervaring.
- Geoptimaliseerde aerodynamica:
- Een opnieuw ontworpen diffuser aan de achterkant verbetert de balans en vermindert weerstand.
- Ruim bagagecompartiment:
- Zelfs de cabriolet biedt ruimte voor twee golftassen dankzij slimme ontwerpen.