Toegankelijkheid

Skip to main content
  • Banner_3-2019_1500x300px.jpg

Mustang Shelby GT500 Road Trip

Wellicht herkenbaar: er zijn van die dagen dat je werk echt als ‘werk’ voelt en je hebt er dagen tussen zitten waar je lang naar uitkijkt. Voor mij is dat laatste altijd het geval als er iets leuks met een Mustang in de planning staat. Zo ook op 28 mei toen we met een aantal Nederlandse journalisten te gast waren op onze testbaan in het Belgische Lommel. We hadden daar een klein evenement georganiseerd om de media kennis te laten maken met de geweldige nieuwe Mustang Mach 1 en met de koning der Mustangs: de Mustang Shelby GT500.

Na ons Benelux-evenement moest de Shelby door naar Zweden voor het volgende evenement. Binnen Ford Europa is het gebruikelijk dat het transport de verantwoordelijkheid is van het land dat het laatste event heeft georganiseerd. Aan ons dus om te regelen dat de Shelby in Zweden zou komen. Al snel ontstond het idee om te kijken of we hier nog een mooi roadtrip-verhaal uit konden halen. Vraag één was dus of we de GT500 over de weg (in plaats van in een trailer) naar Zweden mochten rijden. Ook moest er een passende titel gevonden worden die het leuk zou vinden om er een verhaal van te maken. Na kort rondbellen was het magazine gevonden: TopGear Magazine leek het wel een mooi verhaal. Toen ook Ford Europa toestemming gaf om de auto naar Zweden te rijden kon het plannen – en de voorpret – beginnen.

Ten tijde van de trip waren de COVID-maatregelen nog iets strenger, dus dat was de eerste horde die genomen moest worden. Om ter plaatse te komen moesten we drie keer een grens over: vanuit Nederland naar Duitsland, door Denemarken en tot slot de grens over naar Zweden. Voorzien van de juiste papieren gingen we op pad. ‘s Ochtends vroeg vertrok ik om de TopGear redacteur thuis op te halen. Waar ik in een normale GT nooit de ‘quiet mode’ zou gebruiken, zorgde het vroege uur en de luide Shelby ervoor dat dit ineens een nuttige functie was. Eenmaal de wijk uit kon de uitlaat snel in standje ‘Track’. Toen kon het feest echt beginnen!

Het plan was om op de eerste dag van onze driedaagse trip direct naar Zweden te rijden. Vooral op de Autobahn richting Hamburg maakte de Shelby indruk met zijn verpletterende power. Van 100 naar 200 kilometer per uur (en veel harder) doet ie zo onbehoorlijk snel en met zo’n lekkere soundtrack dat we binnen no-time in Puttgarden op de kade stonden te wachten tot we de ferry richting Denemarken op mochten rijden. Op de veerboot was het tijd om even wat te relaxen voor we drie kwartier later onze weg konden vervolgen. Bij het starten weerkaatsten de klanken van de ‘Predator’ V8 heerlijk tegen de metalen wanden van het laaddek waar de auto geparkeerd stond. Nog even trakteerden we de andere automobilisten op een kleine ‘rev’ en vervolgens rolden we Denemarken in waar we streng gecontroleerd werden door de douane. Gelukkig bleken onze papieren en COVID-tests in orde en konden we snel door. De rit door Denemarken verliep soepel, al lag het tempo wat lager dan in Duitsland. Waarschijnlijk de zuinigste ‘miles’ ooit voor de – uit de VS afkomstige – testauto.

Nadat we via de bekende brug van Kopenhagen naar Malmö Zweden binnenreden, werden we weer staande gehouden. Na een korte paspoort check en de opmerking ‘nice car’ van de Zweedse douanebeambte konden we verder. Na een paar uur kwamen we aan op onze eerste slaapplaats ‘Hanksville Farm’. Een leuk adres voor roadtrippende bikers en automobilisten met een typische mix van een Zweeds/Amerikaans sfeertje. Na een nachtje in een kleine, maar comfortabele cabin te hebben doorgebracht vervolgden we onze weg: eerst richting de westkust om vervolgens de kustlijn richting het noorden te volgen. Daarna gingen we landinwaarts richting Ljungby om wat meer van het binnenland te zien. Uiteraard zorgden we ervoor dat we zo min mogelijk gebruik maakten van snelwegen, om maximaal van de mooie glooiende binnendoor weggetjes te genieten. Het goede asfalt en het weinige andere verkeer stelde ons in staat om de Shelby af en toe de benen te kunnen laten strekken. Al rijdend raak je al snel onder de indruk van deze geweldige machine. Niet alleen door het brute vermogen, maar vooral door hoe goed de balans van het geheel is. Het onderstel geeft vertrouwen en heeft een mooie mix tussen sportiviteit en comfort en de Tremec 7-traps automaat schakelt zo waanzinnig snel dat ik geen moment de handbak gemist heb. De tweede overnachting deden we in de J.A. Ranch. Een fantastische plek, compleet ‘Western style’ ingericht. Je slaapt er letterlijk boven de paarden.

IMG 4933

Onze trip ging de volgende dag weer richting het zuiden, omdat de Mustang uiteindelijk bij het  circuit ‘Ring Knutstorp’ afgeleverd moest worden. We hadden vooraf al even contact gehad met het circuit en blijkbaar was TopGear Nordics daar de rondjes met ‘the Stig’ voor de Scandinavische editie van het bekende TV-programma aan het filmen. Zo mochten ook wij vrij onze gang gaan op het circuit, om nog een paar mooie plaatjes te schieten voor bij het verhaal. Het circuit bleek een kleine, maar leuke technische baan met veel hoogteverschil en een aantal korte uitdagende bochten. Aangezien de redacteur tevens de fotograaf was mocht ik de rondjes op het circuit maken om de auto nog even goed op beeld vast te leggen. Een hoogtepunt als afsluiter van een geweldige trip met de ultieme Mustang. Als bestemming voor een mooie roadtrip kunnen we Zweden zeker aanraden. Mooie natuur, vriendelijke mensen en voor de liefhebber van ‘Americana’ zijn er genoeg leuke highlights te vinden!  

Het artikel over de trip met de GT500 las je in nummer 194 van TopGear Magazine. Andere video’s met ervaringen van de journalisten van AutoVisie, Autoweek en Autoblog die eerder zijn gemaakt op onze testbaan, vind je op YouTube. Zoek ze zeker even op, want het is smullen voor de liefhebber!

Door: Sebastiaan van de Pol. Verschenen: Pony Corral 03-2021
Foto's: Sebastiaan van de Pol, TopGear Nederland